www.salongduojag.se

0470-25840

Perukprovning

Såhär går det till!

Det är oftast mycket att ta in första gången man hamnar i en situation då man behöver en                              peruk. Då kan det vara skönt att kunna läsa om det hemma på egen hand.                        Här har vi tagit fram en guide hur en konsultation samt provning kan se ut hos oss.

Har du rätt till bidrag från någon av Sveriges regioner/ landsting så justerar vi det direkt vid betalning.  

Konsultation

Vi träffas i regel på salongen och gör konsultationen.


  • Skulle vi ha svårt att få ihop det med tider går det även att lösa via videosamtal eller via sms/ mail.                      Vi kommer då behöva exempelbilder på färg/frisyr som man tycker om. 


1. Vem är du?

För att kunna hitta en så bra peruk som möjligt för just dig så behöver vi veta mer om dig.


  • Hur ser ditt hår ut idag/ Hur såg det ut tidigare? 

  • Vill du ha liknande färg/ frisyr som du har/haft eller är du ute efter något helt nytt?

  • Vill du ha det lättskött eller vill du kunna variera stylingen på håret?

  • Ska du påbörja/ har du påbörjat behandling? När beräknas du tappa håret?

  • Behöver du en hel peruk eller bara en hårersättning?

  • Har du känslig hy?

  • Får du något bidrag eller bekostar du det själv?


  • Vi mäter även ditt huvud för att ta reda på vilken storlek som behövs.

2. Blandad information 

Vi går igenom en hel del information. 

 

  • För/ nackdelar med syntet/ äktahårsperuker?

  • Vad kostar en peruk? 

  • Hur fungerar det med bidraget?

  • Skötselråd (går igenom mer vid perukprovningen)

  • Övriga frågor?


Du kan även hitta mer information HÄR

3. Beställning

Efter vår konsultation gör vi en beställning på det vi kommit fram till. Vi brukar ta hem ca 3 peruker så man har lite att jämföra med.

Detta för att perukerna skiljer sig i storlek och utförande, dvs att stommen på perukerna varierar sig. 

Det kan också vara så att något som ser bra ut på en bild inte upplevs likadant väl på huvudet. 

4. Leveranstid

Vi brukar säga att det tar 1- 2 veckor för oss att få hem alla peruker vi beställt. Har vi otur kan det ta längre tid än så och har vi tur så tar det enbart ett par dagar. 


  • Skulle det vara akut kan vi höra med vår leverantör vad de har hemma på lager och då kan vi få hem något alternativ väldigt snabbt. 

5. Återkoppling

När vi fått hem alla peruker vi beställt så hör vi av oss.

Då bokar vi en tid för perukprovning (om det inte gjordes i samband med första besöket).


  • Vi brukar försöka vara flexibla med dessa tider då man kanske har långt att åka eller vill göra det i samband med annan behandling.

  • Har du väldigt tjockt/ långt hår kvar kan det vara bra att vänta ytterligare någon vecka med att prova. 


Perukprovning

Provningen sker på salongen oftast vid våra fasta platser. Det finns möjlighet att sitta något mer avskilt om man vill, men tyvärr har vi inte möjlighet att kunna erbjuda provning i helt enskilt rum. 

Ta gärna med en vän eller familj som smakråd eller stöd.  Du får inte ta med perukerna hem och prova.


  • Ligger du inne på sjukhuset och inte kan ta dig till oss så brukar vi kunna lösa det genom att vi kommer upp till avdelningen. 

  • Känns det väldigt obekvämt att prova försöker vi alltid hitta en lösning som känns bra för dig. 

  • Glöm ej ta med perukunderlag/ ordination om du har rätt till bidrag!

1. Provning

Vi brukar starta provningen direkt och det går att prova även om du har hår kvar. Vi har kollat upp exakta priser så du vad varje peruk kostar vid provningen.


  • Har du långt hår kvar sätter vi eventuellt upp det eller använder ett hårnät.

  • Tappar du väldigt mycket hår och vill att vi ska raka av det så hjälper vi dig med det innan vi påbörjar provningen.

2. Svårt att välja?

Det kan bli kärlek vid första ögonkastet, men ofta finns det flera peruker som kan kännas bra.              Då kör vi uteslutningsmetoden. Vi provar fram och tillbaka i din egen takt. Ingen stress med andra ord.


  • Skulle du fortfarande ha svårt att välja kan du ta bild på perukerna och gå hem, titta och fundera vidare i lugn och ro.

  • Känns ingen bra? Då beställer vi hem nya!

3. Skräddarsy och få den personlig.

När du väl valt en peruk behöver den finjusteras och anpassas till just dig. Ofta behöver peruken klippas och benan kan behöva ändras. Man kan även sy in eller töja peruken om det behövs.

Har du en äktahårsperuk kanske den även behöver färgas.


  • Vi diskuterar tillsammans fram vad som behöver göras. Du ska vara säker på att det är rätt innan vi påbörjar förändring av peruken.

  • När ändring gjorts (klippt/ färgat/ ändrat bena mm.) går det inte att ångra sig. Den är då anpassad efter dig och går ej att returnera.        

4. Skötselråd

Vi går igenom exakt vad för produkter som rekommenderas och hur du ska sköta den på bästa sätt. Tanken är att du ska klara av det själv hemma när du väl lämnat salongen. 

Det finns olika startkit beroende på peruk.

5. Betalning

Har du rätt till bidrag justerar vi priset vid betalning. Om inte betalas hela beloppet direkt.


  • Har vi inte redan hjälpt dig raka av håret går detta att boka in i efterhand.

  • Behövs ytterligare justering är det bara att höra av sig så löser vi det! 

  • Ingen ångerrätt! Händer det något oväntat gör vi däremot såklart en reklamation. 



Har jag rätt till bidrag från regionen/landstinget?

Information